Filtry DPF
Filtry FAP
Celý proces trvá 1,5 dne. Proč? Nejprve se změří procento znečištění filtru. Potom se začne čistit filtr cleanrem. Toto trvá cca 4-5 hodin podle znečištění filtru. Pak se diagnostikou přes řídící jednotku motoru provádí nucená regenerace a to hned několikrát. Pak se provede zkušební jízda s diagnostikou-cca 40 km. Následně se měří opět znečištění. Toto vozidlo se odstaví a ráno se provede opět měření tzv. studeného startu,aby se zjistilo zda vše funguje jak má. Pokud některý proces není 100%, je třeba problémový krok a následné kroky po něm opakovat od 1.1.2016 se zpřísnilo provádění STK, kdy veškeré procesy STK se monitorují,což znamená,že i na neplnící emisní normy se přijde. Toto již zapříčiní, že STK vozidlo neprojde.
Filtr pevných částic je již několik let součástí každého moderního dieselového automobilu. Pomáhá "produkovat" čistší spaliny.Ve střední Evropě se označuje zkratkou DPF, jinde je známý jako FAP a u nás zas jako filtr pevných částic.Je to zařízení, které zachycuje pevné nečistoty, saze a další jedovaté látky před vypuštěním z výfuku. Podstatným způsobem tak pomáhá chránit životní prostředí.
Filtr pevných částic se musí čas od času zbavit usazených nečistot. DPF filtr je dlouhodobě téměř bezúdržbový. V pravidelných cyklech se sám regeneruje. Řídící jednotka rozpozná zanesený filtr díky snímačům vyvolá proces regenerace a filtr se vyčistí. Dochází přitom k umělému zvýšení teploty výfukových plynů ve filtru tak, aby saze a nečistoty vyhořely.
Počet regeneračních cyklů však není nekonečný a tak po přibližně 100.000 ujetých kilometrech je filtr natolik znečištěn,že již není schopen automatické regenerace. Nastává problém,auto nejede tak jak by mělo,je třeba filtr vyměnit za nový, jenže cena filtru se může u některých značek vozidel vyšplhat i přes 4.000 €. Proto je výhodnější filtr vyčistit. Po odborném servisním vyčištění je filtr opět připraven sloužit a není třeba utrácet spoustu peněz za nový.
Příčina
Způsob jízdy a hlavně jízda na krátké vzdálenosti způsobuje,že teplota ve filtru nedosahuje potřebné hodnoty, aby se částice zcela vypálili. Navíc při automatické regeneraci,kdy se palivo vstřikuje do spalovací komory ve větším množství pro dosažení vyšší teploty nastává riziko, že regenerace může být přerušena vypnutím motoru nebo může být dokonce výrazně omezena právě městskou jízdou.
Důsledek
Nadměrné ukládání pevných částic ve filtru způsobuje jeho postupné zanášení.
Problém
Dochází k indikaci poruchy z OBD systému k řidiči (varovná kontrolka). Snížení výkonu,zvýšení spotřeby paliva a později úplné selhání vozidla (nouzový režim).
Řešení
Regenerace filtru pomocí aditiv
Snadná a rychlá aplikace
Neabrazivní čištění
Snížené náklady na opravu a provoz
Hlavní příčinou montáže filtrů pevných částic do dieslových automobilů je samozřejmě ekologie. Možná patříte k těm osvíceným, kteří na ekologii skutečně berou ohled a váží si životní prostředí, ve kterém žijí a filtr pevných částic opravdu považují za přínos.Však ne pro každého je ekologie prvořadá.Proto vězte, že další motivací,proč filtr používat,jsou finance.
Za znečištění se dnes všude platí! existují města v EU, do kterých se bez DPF na autě už nepodíváte. Označují se jako nízko emisní zóny a bez DPF se tam prostě nedostanete (Německo-Berlín, Mnichov, Frankfurt a mnoho dalších). V SR je naplánována Bratislava,v Maďarsku Budapešť a v Rakousku Graz. Českou republiku a Prahu to v budoucích letech také nemine.
Pokud se vám podaří do bez emisní zóny dostat, tak se policii, která toto"bez emisní"nařízení striktně kontroluje, raději vyhněte. Pokuty se totiž šplhají do závratných částek. Naopak, pokud se chcete pokutám vyhnout, tak si můžete jednoduše za vámi vyprodukované emise zaplatit, ale ne všude je to možné.
Negativem demontovaného DPF je i kouř vycházející z výfuku automobilu. Řidiči jedoucí za takovým vozidlem z toho radost určitě nemají.
Dalším faktorem je cena vozu při prodeji. Automobil automaticky ztrácí na ceně, protože DPF fitr by měl být jednoduše součástí, ale není.
Stále si myslíte, že jezdit bez filtru je tím nejvýhodnějším řešením?
© 2025 AUTOEXPRES ČR spol. s r.o, Kontaktovat webmastera, Mapa stránek
ANTEE s.r.o. - Tvorba webových stránek, Redakční systém IPO